Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Meer dan 50 procent van de sollicitanten in Nederland zoekt naar een nieuwe baan omdat zijn menen dat zij in hun huidige functie professioneel niet meer kunnen groeien. Maar er zijn ook mensen die niet vertrekken vanwege hun baan, maar vanwege hun manager. De meeste mensen klagen over het werk zelf, de lange uren en het lage salaris, maar het is vooral slecht management dat zorgt dat mensen bij een bedrijf vertrekken. Er is echter ook goed nieuws – met deze vier benaderingen kun je de situatie verbeteren, en er beter en sterker uitkomen.
Veel problemen ontstaan door slechte communicatie. Het moet gezegd, de meeste managers zouden beter kunnen communiceren, maar ze zijn zich daar niet altijd van bewust. Misschien geloven ze dat hun verwachtingen en KPI's ook zonder uitleg wel worden begrepen door het team.
Als dat zo is, is het moeilijk om te bepalen wat de verwachtingen zijn. Vraag je manager om een gesprek over wat je doet en wat je wilt bereiken. Als je productiever wordt als gevolg van dit gesprekje, kan ook je leidinggevende een waardevolle les over communicatie hebben geleerd.
Als je manager onrealistische eisen stelt, is dat waarschijnlijk omdat hij of zij niet weet wat jij doet. Leg uit wat jouw werkdruk is en wat de tijdskaders zijn en vraag je manager om je te helpen prioriteiten te stellen, doelen te bepalen en jouw functie te bespreken.
Slecht kunnen luisteren wordt vaak genoemd als een ergerlijk trekje van managers – eenrichtingscommunicatie is de doodsteek voor motivatie! Om ervoor te zorgen dat je gesprek met de manager producties is, is essentieel dat je vantevoren bedenkt wat je wilt zeggen.
Maak een lijst van de gesprekspunten en pas deze aan naarmate de bespreking vordert. Zo mis je geen dingen die in de loop van het gesprek opkomen. Een lijst helpt je ook om het gesprek te volgen en als je onderbroken wordt, kun je het onderwerp opnieuw aan de orde stellen.
Je kunt altijd aan jezelf te werken. David McClelland, een schrijver over motivatie, identificeerde drie belangrijke factoren in het leven: prestaties, verbondenheid en macht. Door de primaire motivator van je manager te bekijken en te spiegelen, zal je hem of haar beter begrijpen. Daardoor wordt het makkelijker om te anticiperen op bepaalde reacties, en om aan de verwachtingen te voldoen.
Als je manager prestatiegericht is, zullen persoonlijke kwesties een lagere prioriteit te hebben dan je deliverables, deadlines en successen; als zijn of haar belangrijkste motivator persoonlijke verbondenheid is, laat dan zien wat de impact van bepaalde beslissingen op de medewerkers is; en als macht de belangrijkste motivator is, focus je dan op het opbouwen van een vertrouwensrelatie - zodat je manager je sneller bij bepaalde beslissingen betrekt.
Vind de beste vacatures op onze website.
Vind de vacature die bij je past op basis van je vaardigheden en ervaring in je cv met onze innovatieve tool