Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Val je collega´s bij de koffiemachine lastig met vragen als: wat is de zin van deze baan? En denk je regelmatig dat je ‘iets nuttigs’ wilt doen voor de maatschappij? Dan wordt het misschien tijd om bij een non-profitorganisatie te solliciteren. Hanneke Verburg, directeur van de stichting Make-A-Wish, legt uit waar kandidaten zich op moeten voorbereiden.
Het is een gedachte die meestal opkomt als je net terug bent van vakantie. Je werkt je door de onbeantwoorde e-mails heen en denkt: waar doe ik het eigenlijk allemaal voor? Daarin bent jeniet de enige.
Bij veel mensen met een goede kantoorbaan begint het op een gegeven moment - opvallend vaak rond hun 35ste levensjaar - te knagen. Ze hebben een behoorlijke carrière gemaakt, krijgen keurig hun bonus aan het eind van het jaar, maar willen méér in het leven dan omzetcijfers en de lancering van een nieuw product. Ze zouden graag iets teruggeven aan de maatschappij.
Hanneke Verburg, directeur van de goededoelenorganisatie Make-A-Wish, herkent dat gevoel. Ook zij had een succesvolle zakelijke carrière achter de rug, voordat ze besloot het roer om te gooien. Met Make-A-Wish zet ze zich, samen met alle medewerkers en 400 vrijwilligers, dagelijks in om de wensen te verwezenlijken van kinderen met een ernstige, soms levensbedreigende, ziekte.
“Het was de beste stap die ik op dit moment in mijn carrière kon maken,” zegt Hanneke Verburg. “Ik heb altijd met veel plezier in een commerciële omgeving gewerkt, maar op een gegeven moment ontbrak voor mij de zingeving. Ik wilde bijdragen aan een iets betere wereld.”
Stel dat je ook de overstap wilt maken, waar moet je dan rekening mee houden?
Wie bij een bedrijf solliciteert, hoeft over het algemeen veel minder kieskeurig te zijn dan iemand die bij een charitatieve instelling of een NGO solliciteert. In het bedrijfsleven maakt het immers niet heel veel uit of je de financiën doet voor een koffiemerk of voor een ICT-dienstverlener. Bij een non-proforganisatie ligt dat anders. “Als ik geen affiniteit met een goed doel zou hebben, zou ik er niet solliciteren,” zegt Hanneke Verburg. “Toen ik gevraagd werd om bij Make-A-Wish te komen werken, voelde ik gelijk de juiste klik. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat ik bijvoorbeeld bij de Nierstichting zou werken, omdat ik daar een emotionele band mee heb: mijn vader is overleden aan een nierziekte. Maar met, bijvoorbeeld, de Nederlandse Brandwonden Stichting heb ik veel minder. Iedereen zal dat dus voor zichzelf moeten bepalen.”
Bonussen, een IPhone van de zaak, een flink salaris: alles wat je in het bedrijfsleven voor lief neemt, moet je inleveren zodra je bij een non-profitorganisatie gaat werken. “Het salaris is inderdaad een hobbel voor sommige mensen. Financiële prikkels of andere extraatjes krijgen we niet,” zegt Hanneke Verburg. “Daarom is het extra belangrijk dat iemand héél bewust voor een organisatie kiest. Het doel moet je persoonlijk zó aan het hart gaan, dat je er ook zonder bonus keihard voor wilt werken. Overigens blijkt dat bij steeds meer mensen het geval: we krijgen ongelooflijk veel reacties op vacatures.”
“Het is een misvatting dat ze bij goededoelenorganisaties niet competitief zouden zijn,” zegt Hanneke Verburg. “Ook onze medewerkers worden afgerekend op targets. We zijn alleen maar blij als iemand zijn of haar saleskwaliteiten inzet om onze organisatie te helpen. We hebben bijvoorbeeld pas iemand aangenomen met een commerciële achtergrond, om voor ons als relatiebeheerder te werken. Zij is gewend om zoveel mogelijk omzet voor de organisatie te genereren; daar werd ze in haar vorige rol op afgerekend. Met diezelfde instelling haalt ze nu voor ons aanmeldingen binnen. Het verschil met veel commerciële organisaties is dat het bij ons niet om de onderlinge competitie draait. Ze helpt óók haar collega, die misschien minder aanmeldingen heeft binnengehaald. Uiteindelijk willen we als team zoveel mogelijk binnenhalen voor het goede doel.”
Vind de beste vacatures op onze website.
Vind de vacature die bij je past op basis van je vaardigheden en ervaring in je cv met onze innovatieve tool
Page Personnel is gespecialiseerd in de werving- en selectie van kandidaten op het gebied van professioneel administratief-, junior management- en technisch ondersteunend niveau. Met meer dan 30 jaar ervaring en een wereldwijde aanwezigheid bieden ...