Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Vindt u het lastig om een personeelsadvertentie te schrijven als u toptalent wilt aantrekken? Het is inderdaad niet makkelijk om de belangrijkste (en interessantste) details te selecteren. Maar voor het succes van uw advertentie is het cruciaal dat deze goed geschreven is en de essentiële punten omvat.
Een goede vacature trekt de juiste kandidaten aan en haalt hen over om te solliciteren. Het is uw eerste contact met een mogelijke werknemer. De indruk die u hier maakt kan van invloed zijn op de keuze van uw nieuwe werknemer. Hier zijn een aantal tips om een vacature te schrijven die de aandacht van de kandidaat trekt.
Zorg dat u de functietitel, de locatie, het salaris en de arbeidsvoorwaarden vermeldt. Deze details zijn het effectiefst als ze bovenaan de vacature helder gepresenteerd worden. Het is slim om voor deze informatie een groter lettertype te gebruiken, of hem vet te maken zodat hij opvalt.
De functietitel en -omschrijving hebben hetzelfde doel als een pakkende krantenkop: de lezer verder laten lezen. Onthoud dat u een persoon aanspreekt, dus de inhoud kan direct zijn. Als de vacature te lang is wordt hij waarschijnlijk niet volledig gelezen. Dus houd het bondig en gebruik opsommingstekens voor de functie-eisen en eigenschappen. U hoeft geen nieuwe Tolstoj met lange volzinnen af te leveren. Denk daarom in hapklare alinea's.
Nadat u de belangrijke details heeft opgesomd en de aandacht van de lezer te pakken heeft, kunt u interesse wekken in de functie. Geef een korte omschrijving van de verantwoordelijkheden en de voordelen voor nieuwe werknemers. Wat maakt deze functie anders, uniek of interessant?
Behalve dat het er onaantrekkelijk uitziet, zal een simpele lijst van taken en eisen geen kandidaten aantrekken; u moet het interessant maken!
Mensen reageren eerder op een vacature die een specifieke locatie noemt dan een vacature met alleen de regio of het land. Zo bespaart u tijd, want mensen die niet willen verhuizen zullen niet solliciteren als de baan te ver reizen is.
Een vacature is geen plek voor al te informeel taalgebruik, maar met een vriendelijke toon vindt u waarschijnlijk meer aansluiting bij uw lezers. Houd het wel professioneel. Gebruik consequent dezelfde toon voor de omschrijving van de persoon, de functie en het bedrijf. Dat bevordert de leesbaarheid.
Zorg dat uw lezer actie onderneemt doormiddel van een oproep. Gebruik bijvoorbeeld 'solliciteer nu' of 'stuur ons nu uw cv'. U moet ook duidelijk maken hoe de kandidaat dit kan doen en de relevante contactgegevens vermelden. Daarnaast is het goed om te weten dat uw vacature hoger in zoekresultaten verschijnt als u relevante kernwoorden meerdere keren in de tekst gebruikt.
Het lijkt misschien alsof een vacature niet genoeg ruimte biedt om alles over de functie te vertellen dat u graag wilt delen, maar het is alleen een lokkertje. Zodra een kandidaat contact met u opneemt, kunt u meer informatie geven. In deze fase kunnen teveel details of een te lange tekst een kandidaat afschrikken. Houd het daarom relatief simpel.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken?
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector
Page Personnel is gespecialiseerd in de werving- en selectie van kandidaten op het gebied van professioneel administratief-, junior management- en technisch ondersteunend niveau. Met meer dan 30 jaar ervaring en een wereldwijde aanwezigheid bieden ...