Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
PageGroup Nederland viert dit jaar haar 30-jarige jubileum. In die periode werd de recruitmentindustrie volledig op zijn kop gezet. Met de komst van virtual reality en robotisering staat de volgende revolutie voor de deur. Managing Director Joost Fortuin blikt vooruit.
Stelt u zich voor: uw hoofdkantoor staat in Amsterdam, maar uw werknemers wonen in Frankrijk, Duitsland, India of China, en melden zich iedere morgen met behulp van virtual reality op de werkvloer. Dit toekomscenario is minder futuristisch dan het lijkt.
Op dit moment is het nog lastig om werkelijk een teamgevoel te creëren wanneer iedereen op verschillende locaties werkt. Zelfs video conferences komen niet in de buurt bij brainstormsessies of presentaties terwijl het team fysiek in dezelfde kamer zit met een kop koffie en een gevulde koek erbij.
Met de komst van virtual reality gaat dat veranderen, is de algemene verwachting. Zodra de software voldoende is ontwikkeld, wordt het mogelijk om samen een virtueel kantoor binnen te wandelen, vergaderingen bij te wonen, met collega´s om tafel te zitten en wellicht zelfs bij de virtuele koffieautomaat de laatste kantoorroddels door te nemen.
Het is één van de vele technologische ontwikkelingen die niet alleen ons werk maar het HR-beleid van bedrijven op zijn kop zullen zetten. Ook de gevolgen voor de werving en selectie van nieuw personeel zullen enorm zijn, meent Joost Fortuin Managing Director van PageGroup Nederland
Wat zijn volgens u de gevolgen van de nieuwe technologische ontwikkelingen voor de recruitmentindustrie?
“We zullen als recruiters veel minder conventioneel moeten gaan denken. Als één van onze opdrachtgevers op dit moment op zoek is naar een geschikte kandidaat, leveren wij de beste mensen die op een acceptabele afstand van de werklocatie beschikbaar zijn. Maar we gaan naar een situatie toe waar de beste mensen niet noodzakelijkerwijs in Nederland werken: ze kunnen ook in Japan, Zuid-Afrika, India of in een ander land zitten.”
“Bedrijven ontwikkelen zich op dit moment al in die richting, bijvoorbeeld met de inrichting van zogenaamde Shared Services Centers, die vanuit één locatie verschillende vestigingen in Europa of de wereld bedienen. Een collega van de administratie of de IT-afdeling werkt dan niet meer op hetzelfde kantoor, maar belt in vanuit een locatie in bijvoorbeeld Barcelona of Dublin. Het grote verschil is dat straks waarschijnlijk bijna niemand meer fysiek op dezelfde locatie werkt. Dat zal een geheel nieuwe dynamiek geven, waarvan we de gevolgen nog niet precies kunnen overzien.”
Wat zullen de voordelen zijn voor werkgevers?
“Het meest voor de hand liggende voordeel is de kostenbesparing. Als het meeste werk wordt gedaan in een virtuele omgeving, hebben bedrijven nog maar een fractie van de kantoorruimte nodig die ze nu gebruiken. Daarnaast biedt het mogelijk ook een oplossing voor de vergrijzing: als het niet meer uit maakt waar iemand werkt kan een behoefte aan goed personeel makkelijker worden opgelost.”
“Maar het belangrijkste voordeel voor bedrijven is uiteraard dat ze een veel grotere groep aan talenten tot hun beschikking zullen hebben. Zo is bijvoorbeeld het aantal IT-specialisten in India vele malen groter dan in Nederland. In een virtuele werkomgeving zal het veel makkelijker worden om dat talent in te zetten.”
Voor welke uitdagingen komen bedrijven in de toekomst te staan bij het werven van geschikte kandidaten?
“De grootste uitdaging is dat het speelveld zo groot wordt dat bedrijven door de bomen het bos niet meer zien. Als je over de hele wereld goede kandidaten kan werven, waar begin je dan?”
“In die zin lijkt het een beetje op de internetrevolutie in de jaren ´90. Toen ik bij PageGroup begon was werving & selectie nog een overzichtelijke bezigheid. We hadden een kaartenbak met goede kandidaten en als je breder wilde zoeken zette je een advertentie in één van de landelijke dagbladen. Je wist precies welke doelgroep je via welk dagblad kon bereiken. Met de komst van internet kwam dat model op de helling te staan. Het bereik werd vele malen groter, maar ook veel minder specifiek. Op een willekeurige advertentie op één van de landelijke vacaturesites komen soms wel honderden reacties. Hoe vind je tussen al die kandidaten de juiste? Die uitdaging zal in de toekomst alleen nog maar groter worden.”
Verandert daarmee ook de toegevoegde waarde van een werving- en selectiebureau als PageGroup?
“Ja, die is al veranderd met de opkomst van internet. In het pre-internettijdperk was onze toegevoegde waarde dat we een uitgebreide database met kandidaten hadden. Op dit moment kan iederéén via LinkedIn, Facebook of andere sociale-mediakanalen met kandidaten in contact komen. Onze toegevoegde waarde is dat wij de kennis en de kunde hebben om uit die enorme groep de drie of vier kandidaten te selecteren die bij een specifieke behoefte van een bedrijf passen. Veel van de kandidaten die we plaatsen volgen we al hun hele carrière. Daarom weten we precies wat ze in huis hebben. De uitdaging is daarom niet zo zeer om de juiste kandidaat te vinden, maar om ervoor te zorgen dat goede kandidaten en onze opdrachtgevers daadwerkelijk met elkaar in zee gaan. Om dat voor elkaar te krijgen, investeren wij in langlopende relaties, zowel met onze klanten als met kandidaten. In de toekomst zullen we daar nóg meer in investeren.”
Welke gevolgen zal de robotisering hebben voor de recruitmentindustrie?
“Dankzij robotisering zal het ongetwijfeld makkelijker worden om de eerste schifting van kandidaten te maken op basis van harde criteria, zoals opleiding en werkervaring. Met behulp van de juiste softwareprogramma´s kun je makkelijker grote hoeveelheden cv’s en databases lezen en interpreteren. Maar voor de uiteindelijke keuze van kandidaten heb je toch echt een consultant nodig die gewoon tegenover iemand gaat zitten om een gesprek te voeren. Bij de selectie van kandidaten spelen ook allerlei emotionele en persoonlijke factoren een rol. De menselijk factor zal daarom altijd belangrijk blijven in de recruitmentindustrie.”
Op zoek naar goede kandidaten? Geef hier uw vacature op.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken?
Vind de beste vacatures op onze website.
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector
Page Personnel is gespecialiseerd in de werving- en selectie van kandidaten op het gebied van professioneel administratief-, junior management- en technisch ondersteunend niveau. Met meer dan 30 jaar ervaring en een wereldwijde aanwezigheid bieden ...