Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
De meeste bedrijven zouden graag een beter evenwicht tussen mannen en vrouwen op de werkplek hebben. Maar wat moeten bedrijven bieden om vrouwelijk talent aan te trekken en te behouden? Dit zijn de 3 belangrijkste statistieken waarvan ze zich bewust moeten zijn.
In het afgelopen jaar heeft PageGroup iets meer dan 8.700 vrouwen uit Europa die solliciteerden naar openstaande functies op onze sites bevraagd over werken tijdens de pandemie.
We vroegen deze sollicitanten naar hun mening over flexibel werk, hun motivatie bij thuiswerken en hun ideeën over baanzekerheid. Dit zijn de belangrijkste resultaten die bedrijven moeten kennen als ze vrouwelijk talent willen aantrekken.
Net als de meeste van hun mannelijke collega's zouden veel vrouwen (67%) in de toekomst meer op afstand willen kunnen werken, zodra de wereldwijde gezondheidscrisis voorbij is. Meer dan de helft (51%) van de ondervraagde vrouwen zei dat het hun productiviteit verhoogde terwijl ze thuiswerkten.
Een op de vijf vrouwen (20%) had echter het gevoel dat hun motivatie afnam. Het is belangrijk dat werkgevers het juiste evenwicht vinden tussen de flexibiliteit om thuis te werken en het creëren van voldoende teammomenten om de motivatie op peil te houden.
In het verleden hadden de meeste mensen de neiging hun hele loopbaan binnen dezelfde sector te blijven, maar die tijd is voorbij. Volgens de enquête van PageGroup begon 56% van de vrouwen te solliciteren naar functies buiten hun huidige sector en/of functie. En, wat belangrijk is, 65% van hen deed dit om hun vooruitzichten op een baan te verbeteren. Door de crisis voelden veel vrouwen aan dat hij carrière aan het stagneren was, waardoor zij op zoek gingen naar andere opportuniteiten. Als bedrijven hun beste vrouwelijke werknemers willen behouden, moeten zij ervoor zorgen dat zij de kans krijgen om binnen het bedrijf door te groeien, ook in economisch moeilijke tijden.
Een van de belangrijkste manieren waarop bedrijven in de ontwikkeling van talent kunnen investeren, is door professionele opleidingen aan te bieden. In tijden van crisis is dit helaas een van de zaken waarop bedrijven geneigd zijn te besparen. Doen zij dat wel, dan zullen getalenteerde werknemers hun heil elders gaan zoeken om hun vaardigheden te ontwikkelen. Volgens 49% van de vrouwelijke sollicitanten hebben zij nieuwe vaardigheden geleerd die nuttig zijn voor hun functie.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken?
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector