Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Als u op een middag de ene na de andere sollicitant langs ziet komen voor een vacature op uw afdeling, is uw grootste zorg waarschijnlijk of u de juiste kandidaat eruit weet te pikken. U heeft waarschijnlijk een aantal vergelijkbare sollicitanten, dus hoe kunt u nu onderscheid tussen hen maken en er zeker van zijn dat u de beste persoon voor de functie kiest?Tijdens uw ontmoeting met elke sollicitant zijn dit waarschijnlijk de belangrijkste vragen die in u opkomen:
Met gedragsgerichte sollicitatiegesprekken kunnen selectiemanagers de prestaties van sollicitanten beoordelen aan de hand van vragen die dieper ingaan op hun ervaringen uit het verleden. Bijvoorbeeld hoe ze zijn omgegaan met moeilijke situaties of lastige mensen. Gedragsgerichte vragen stellen u in staat om bewijs te krijgen van de daadwerkelijke ervaring en werkwijze van een kandidaat en dat is nu juist vaak de beste indicator van hoe hij of zij op de werkvloer zal functioneren.
Om u te helpen de beste persoon voor de baan te vinden, zijn er drie belangrijke aspecten waar u tijdens het sollicitatiegesprek inzicht in moet krijgen: technische vaardigheden, culturele fit en houding. Stel voordat u het sollicitatiegesprek afneemt een lijst op met essentiële eigenschappen waarover een succesvolle kandidaat moet beschikken en pas uw vragen daarop aan.
Lees ook: Gids voor werven en selecteren op afstand
Lees ook: Hoe weet je wie van alle sollicitanten de perfecte match is
Afhankelijk van het functieniveau waarvoor u werft, zult u vrijwel zeker op zoek gaan naar bewijs dat de sollicitant ervaring heeft met iets vergelijkbaars. U moet weten of deze de uitdagingen van de functie aankan.
Het is belangrijk om iemand met het juiste vaardigheidsniveau aan te nemen. Als deze persoon te weinig ervaring heeft, bent u immers te veel tijd aan opleiding kwijt. Omgekeerd betekent te veel ervaring dat de kandidaat zich gemakkelijk kan vervelen en misschien weer te gauw weg is.
Enkele voorbeelden van gedragsgerichte vragen die u kunt gebruiken om de vaardigheden van een kandidaat te ontdekken.
Vaak kunnen werkgevers kiezen uit twee mensen met dezelfde kwalificaties en ervaring. De persoon met het meeste enthousiasme voor de functie springt eruit.
Inzicht krijgen in hoe uw kandidaat zich in bepaalde situaties gedraagt is essentieel om te bepalen of hij of zij goed in uw team en de organisatie als geheel past. In sommige gevallen is het gemakkelijker om het type persoon te identificeren dat niet bij uw organisatie past!
Tijdens het sollicitatiegesprek moet u vragen stellen over hoe de persoon omgaat met directe teamleden, collega's in het algemeen en managers.
Een aantal gedragsgerichte vragen die u kunt gebruiken om de culturele fit van uw kandidaat op proef te stellen:
Een positieve houding is aanstekelijk en een grote aanwinst voor elk team. Mensen die bovendien een goed arbeidsethos hebben, wekken op het werk bewondering op. Het is dus belangrijk dat u een persoon met de juiste werkhouding aanneemt en niet iemand waar iedereen moe van wordt. Vaak kunnen werkgevers kiezen uit twee mensen met dezelfde kwalificaties en ervaring. De persoon met het meeste enthousiasme voor de functie springt eruit.
Hier zijn enkele gedragsgerichte vragen om de werkhouding van een kandidaat te beoordelen:
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken?
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector